Kapalointi

Vauvan kapalointi on oiva tapa rauhoittaa ja luoda turvaa pienokaiselle. Suloisen kuvasarjan avulla onnistut kapaloimaan vauvan.


Oletko koskaan kokeillut kapalointia? Olen joskus nähnyt vanhan valokuvan, sellaisen sairaalan vastasyntyneiden osastolla otetun, jossa vastasyntyneet vauvat oli kääritty tiukkoihin lakanakapaloihin ja nostettu vauvansängyn päätyyn pystyyn. Pienokaiset oli kapaloitu, syötetty ja nostettu pystyasentoon röyhtäisemään.

Nykysairaaloissa kapalointia ei juuri taideta tehdä. Mahdollisimman runsaan ihokontaktin mahdollistamiseksi vauvan suositellaan oleilevan osastolla pääasiassa vaatteitta, äidin tai isän ihoa vasten. Tämä onkin ihanaa, suloista ja hoitaa ehdottomasti molempia; sekä sylittäjää, että syliteltävää. Ajattelepa vauvan lämpöistä, silkinpehmeää ihoa omaasi vasten. Tummanpuhuvia silmiä, jotka aukeilevat hämmästellen, suoraan sinun sydämeesi katsellen, kuin kaiken tietäen. Ai hetkiä! Nauti niistä! Ota pieni paitasi alle, pidä häntä ihollasi. Paljon.


Vaikka syli ja ihokontakti on aina paras vauvalle, on kapalointikin oiva tapa rauhoittaa ja luoda turvaa. Jo synnytyssairaalassa tai potilashotellissa vauva on mukava kiepauttaa kapaloon niinä hetkinä, kun pientä ei voi pitää ihoa vasten. Unavaatteen Syli-harsoviltti soveltuu kapalointiin mainiosti sekä kokonsa, että materiaalinsa puolesta. Vauvan lämpö ei saa kohota kapalossa liikaa. Syli-harsoviltin materiaali on sopivan ohut ja ihanan pehmeä vauvan herkkää ihoa vasten.


Kapalointi jäljittelee kohdunomaista tilaa. Vauva on saanut kehittyä äidin sydämen alla, kohtulihasten turvallisessa puristuksessa. Syntymänsä jälkeen hän saattaa säikäytellä itseään käsiensä liikkeillä tai säpsähtelyillään. Kapalointi rauhoittaa levotonta tai aktiivista vauvaa. Kapalointia voi käyttää rauhoittumiskeinona noin neljän kuukauden ikään saakka, mutta vanhempikin lapsi saattaa nauttia peittoon käärimisestä. Kuuntele vauvan viestejä.

Oheisessa kuvasarjassa näet yhden tavan kapaloida vauva.


Taita Syli-harsoviltin yksi kulma alas. Aseta vauva hartialinjastaan taitoksen päälle. 

Aseta vauvan oikea käsi rinnan päälle ja kun olet taittanut oikean puoleisen kapalon nurkan vauvan rinnan yli, aseta toinen käsi rinnan päälle. Jatka kapalointia kuvasarjan mukaan. Jätä vauvan jaloille liikkumatilaa. Kapalo saa olla napakka, muttei tiukka. Katso, ettei selän alle jää solmuja, jotka voivat painaa vauvaa.



Tätä kapaloa kutsutaan puolikapaloksi. Pään hikoilu säätelee vauvan lämpöä. Jos teet päälaen peittävän kokokapalon, muista seurailla, ettei vauvan lämpö kohoa liikaa.

Täältä löydät kaikki Syli-harsoviltit.

Vieraskynässä Kaisa, jonka kädenjälkeä ovat myös kapaloinnin vaihekuvat

Vanhemmat blogitekstit:

Tule käymään meillä - Tutustu Unavaatteen toimipaikkaan ja tarinaan

Takaisin koulutielle

Tästä pääset takaisin verkkokaupan etusivulle

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 15.4.2020 alkaen. Päivitetty 8.2.2022.

Verkkokauppa

Unavaate Oy
Jyskäntie 1
37470 Vesilahti

+358445964656 (8-16)
info@unavaate.fi
3277672-7


Verkkokaupan tuotteita myy Unavaate, 3277672-7. Tuotteita myydään täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja -hintojen muutoksiin sekä virheelliseen varastosaldoon

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostiisi lähetetään tilausvahvistus.

Maksaminen ja maksutavat

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
https://www.paytrail.com/kuluttaja/maksupalveluehdot

Lasku vaihtoehdon tarjoaa KLARNA. Saat 30 päivää korotonta maksuaikaa. Lue tarkemmat ehdot: https://www.klarna.com/fi/

Jotta voimme tarjota sinulle Klarnan maksutapoja, saatamme kaupan ostotapahtuman yhteydessä välittää henkilötietojasi yhteys- ja tilaustietojen muodossa Klarnalle, jotta Klarna voi arvioida, oletko oikeutettu heidän maksutapoihinsa ja räätälöidä nämä maksutavat sinulle. Siirrettyjä henkilötietojasi käsitellään Klarnan oman tietosuojailmoituksen mukaisesti.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkista aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus, mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa. Asiakaspalveluumme saat yhteyden puhelimitse tai sähköpostilla: 

+358 44 596 4656 (8-16) 
info@unavaate.fi 

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Toimitamme tilaukset paketteina, asiakas saa toimituksen seurantakoodin toimitusvahvistuksen yhteydessä. Toimituskulut kotimaan tilauksiin:

  • Kaikkiin yli 75€ kuuluu maksuton toimitus (postin pakettitoimitus, Suomessa)
  • Pienempien tilausten toimituskulu on 4,90€ (Posti), 8,90€ (Matkahuolto)
  • Kotipaketti 8,90 (Posti), ilmainen kotipaketti yli 130€ tilauksiin.
  • Nouto Vesilahden toimipisteeltä ilman toimituskuluja. Kun tilaus on valmis, noudosta sovittava erikseen puhelimitse tai sähköpostilla.

Toimitusaika

Toimitamme tilaukset mahdollisimman nopeasti asiakkaille, jokaiselle tuotesivulla lukee arvioitu tilauksen lähetyspäivä. Käsittelemme tilauksen samana tai seuraavana arkipäivänä tilauksen saapumisesta. Postituspäivät ovat ma, ti, ke, pe jolloin paketit lähtevät Postin kuljetukseen toimipaikaltamme. Matkahuollon paketit lähetämme 1-2 kertaa viikossa. Mikäli tuotteita ei voi toimittaa siitä johtuen, että tuotteita ei ole varastossa, tai jos toimitus myöhästyy muista syistä, saa asiakas siitä tiedon sähköpostitse.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista

Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen 14 vuorokauden kuluessa ja tutustumaan tuotteen pesu- ja hoito-ohjeisiin ennen käyttöönottoa.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Suomen kuluttajansuojalain mukaisesti kuluttaja-asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Kuinka palautan tai vaihdan tuotteen?

Mikäli haluat peruuttaa tilauksen, palauttaa kokonaan tai osan tilauksesta, palautus maksaa 6 euroa. Palautusmaksun vähennämme palautussummasta. Mikäli alun perin olet saanut ilmaiset toimituskulut ja palautuksen jälkeen et ole oikeutettu ilmaiseen toimituskuluun, maksat toimituskulut sekä 6 euron palautusmaksun.
Halutessasi voit vaihtaa tuotteen, vaihto maksaa 6 euroa. Vaatteissa (pl. sukat ja sukkahousut) on yksi ilmainen vaihto-oikeus, voit myös vaihtaa toiseen tuotteeseen.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Säilytä kuitti palautuslähetyksestä, kunnes olet saanut hyvityksen tai kuittauksen, että palautus/vaihto on loppuunkäsitelty. Jos palautuslähetys katoaa kuljetuksen aikana, Unavaate ei ole velvollinen hyvittämään tuotteita, jotka eivät ole saapuneet palautuksena takaisin yritykselle, jos asiakas ei pysty todistamaan, että on lähettänyt tuotteet takaisin. Kuitti palautuslähetyksestä toimii todisteena palautuksesta, jos paketti katoaa.

Pakkaa palautettavat / vaihdettavat tuotteet huolellisesti. Liitä lähetykseen omat yhteystietosi sekä tilausnumerosi.


PALAUTUS POSTIIN

Pakkaa tuote/tuotteet ja kirjoita alla olevat tiedot pakettiin. Vie Postin toimipisteeseen. Palautus on tässä vaiheessa teille maksuton. Huolehdi, että palautus tehdään pakettina (ei kirjeenä), jotta saat seurantakoodin paketille. Säilytä palautuskuitti.

Asiakaspalautus
Unavaate
Jyskäntie 1
37470 Vesilahti
044 596 4656

Postin sopimusnumero
658248

PALAUTUS PAKETTIAUTOMAATTIIN

Mene sivulle posti.fi/palautapaketti. Syötä pakettisi lähetystunnus sivulla olevaan kenttään ohjeiden mukaisesti. Paina ”Hae” ja saat palautusohjeet.

PALAUTUS VESILAHDELLA

Tuotteen voi vaihtaa veloituksetta toiseen tuotteeseen Vesilahden toimipisteellämme.

Rahojen palautus

Kun saamme palautetun tuotteen, laitamme rahapalautuksen/vaihdon liikkeelle. Kiireellisissä vaihdoissa ota yhteys asiakaspalveluun. Maksunpalautus tehdään aina tilauksessa käytetylle maksutavalle (ei esimerkiksi tilisiirtona).

Luottokortilla maksetut tilaukset palautuvat luottokortin tilille automaattisesti. Verkkopankissa/laskulla tehtyjen tilausten palautus tapahtuu maksuvälittäjä Paytrailin kautta.

Vaihto

Lisäselvennös vaihtoprosessista:

Mikäli haluat vaihtaa ostamasi tuotteen toiseen, laita siitä viestiä asiakaspalveluumme info@unavaate.fi. 

Veloitamme vaihdosta 6 euroa. Vaatteisiin sisältyy yksi ilmainen vaihto (pl. sukat ja sukkahousut).  Poisto- ja aletuotteissa maksullinen vaihto ja palautus.

Voit palauttaa käyttämättömän tuotteen toimipisteellemme ja lähetämme haluamasi tuotteen teille. Kirjoita alla olevat tiedot palautukseen ja lisää myös omat tietosi pakettiin. Veloitamme vaihtomaksun ennen kuin lähetämme vaihdettavan tuotteen teille.

Asiakaspalautus
Unavaate
Jyskäntie 1
37470 Vesilahti
044 596 4656

Postin sopimusnumero
658248

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimitus- ja palautuskustannukset (4,90-8,90e + 6e).

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle

Asiakaspalvelu

Henkilökuntamme auttaa sinua mielellään tilaukseesi liittyvissä kysymyksissä. Otathan yhteyttä joko sähköpostitse tai puhelimitse:

info(at)unavaate.fi 
p. +358 44 596 4656