Kapalointi

Vauvan kapalointi on oiva tapa rauhoittaa ja luoda turvaa pienokaiselle. Suloisen kuvasarjan avulla onnistut kapaloimaan vauvan.


Oletko koskaan kokeillut kapalointia? Olen joskus nähnyt vanhan valokuvan, sellaisen sairaalan vastasyntyneiden osastolla otetun, jossa vastasyntyneet vauvat oli kääritty tiukkoihin lakanakapaloihin ja nostettu vauvansängyn päätyyn pystyyn. Pienokaiset oli kapaloitu, syötetty ja nostettu pystyasentoon röyhtäisemään.

Nykysairaaloissa kapalointia ei juuri taideta tehdä. Mahdollisimman runsaan ihokontaktin mahdollistamiseksi vauvan suositellaan oleilevan osastolla pääasiassa vaatteitta, äidin tai isän ihoa vasten. Tämä onkin ihanaa, suloista ja hoitaa ehdottomasti molempia; sekä sylittäjää, että syliteltävää. Ajattelepa vauvan lämpöistä, silkinpehmeää ihoa omaasi vasten. Tummanpuhuvia silmiä, jotka aukeilevat hämmästellen, suoraan sinun sydämeesi katsellen, kuin kaiken tietäen. Ai hetkiä! Nauti niistä! Ota pieni paitasi alle, pidä häntä ihollasi. Paljon.


Vaikka syli ja ihokontakti on aina paras vauvalle, on kapalointikin oiva tapa rauhoittaa ja luoda turvaa. Jo synnytyssairaalassa tai potilashotellissa vauva on mukava kiepauttaa kapaloon niinä hetkinä, kun pientä ei voi pitää ihoa vasten. Unavaatteen Syli-harsoviltti soveltuu kapalointiin mainiosti sekä kokonsa, että materiaalinsa puolesta. Vauvan lämpö ei saa kohota kapalossa liikaa. Syli-harsoviltin materiaali on sopivan ohut ja ihanan pehmeä vauvan herkkää ihoa vasten.


Kapalointi jäljittelee kohdunomaista tilaa. Vauva on saanut kehittyä äidin sydämen alla, kohtulihasten turvallisessa puristuksessa. Syntymänsä jälkeen hän saattaa säikäytellä itseään käsiensä liikkeillä tai säpsähtelyillään. Kapalointi rauhoittaa levotonta tai aktiivista vauvaa. Kapalointia voi käyttää rauhoittumiskeinona noin neljän kuukauden ikään saakka, mutta vanhempikin lapsi saattaa nauttia peittoon käärimisestä. Kuuntele vauvan viestejä.

Oheisessa kuvasarjassa näet yhden tavan kapaloida vauva.


Taita Syli-harsoviltin yksi kulma alas. Aseta vauva hartialinjastaan taitoksen päälle. 

Aseta vauvan oikea käsi rinnan päälle ja kun olet taittanut oikean puoleisen kapalon nurkan vauvan rinnan yli, aseta toinen käsi rinnan päälle. Jatka kapalointia kuvasarjan mukaan. Jätä vauvan jaloille liikkumatilaa. Kapalo saa olla napakka, muttei tiukka. Katso, ettei selän alle jää solmuja, jotka voivat painaa vauvaa.

Tätä kapaloa kutsutaan puolikapaloksi. Pään hikoilu säätelee vauvan lämpöä. Jos teet päälaen peittävän kokokapalon, muista seurailla, ettei vauvan lämpö kohoa liikaa.

Täältä löydät kaikki Syli-harsoviltit.

Vieraskynässä Kaisa, jonka kädenjälkeä ovat myös kapaloinnin vaihekuvat

Vanhemmat blogitekstit:

Tule käymään meillä - Tutustu Unavaatteen toimipaikkaan ja tarinaan

Takaisin koulutielle

Tästä pääset takaisin verkkokaupan etusivulle

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Toimitusajat

Lähetämme tuotteet pääsääntöisesti 1 arkipäivän kuluessa tilauksen saapumisesta. Arvioitu postituspäivä näkyy tuotetiedoissa. Postituspäivät ovat ma, ti, ke ja pe! Ennakkotilattavien tuotteiden on tuotesivuilla näiden tuotteiden arvioitu toimitusaika. 

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Myös loma- ja ruuhka-aika saattaa viivästyttää tilausten käsittelyä. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Toimitustavat ja -kulut

  • Toimitusmaksu on 4,90€ 
  • Yli 75€ tilaukset toimitamme sinulle ilman postikuluja. (Ilmainen kotiintoimitus yli 130€ tilaukset)

Toimitutapoina on Posti, Matkahuolto, Postin kotiinkuljetus tai Nouto Vesilahdelta.

Tuotteen vaihto

Mikäli haluat vaihtaa tuotteen, ole tilauksen saatuasi pikaisesti yhteydessä asiakaspalveluumme. Tarjoamme yhden ilmaisen vaihdon VAATTEISIIN (esim. Vohvelitakit). Muissa tuotteissa (kuin vaatteet) vaihto maksaa 6€. 

Huomioithan, että palautettava tuote täytyy olla myyntikuntoinen. Katso palautusehdoista tarkempi kuvaus palautettavan tuotteen kunnosta. 

Jotta syntyisi mahdollisimman vähän palautettavaa ja tuotteiden vaihtoja, autamme sinua mielellämme jo tilausvaiheessa valitsemaan oikean mallisen, värisen ja kokoisen tuotteen! Voit soittaa, laittaa sähköpostia, viestiä, whasappia tai sosiaalisessa mediassa viestiä. Olen täällä sinua varten! P. 044 596 4656 (arkisin klo 8-16), sposti: info@unavaate.fi ja somessa: @unavaate

Palautusehdot

Jos olet kuluttaja sinulla on Suomen kuluttajansuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilaus ilmoittamalla tästä meille. Annamme tilauksiin 30 päivän vaihto- ja palautusajan tuotteiden vastaanottamisesta. Palautusmaksu on 6 euroa.

Peruuttamisilmoitus tulee tehdä selkeästi esimerkiksi peruuttamislomakkeellamme, alla olevaan sähköpostiimme tai palautettavan tavaran mukana toimittamallasi kirjallisella ilmoituksella.

Peruutusoikeus koskee vain ja vastaavasti palautettavien tuotteiden on oltava alkuperäispakkauksessa, käyttämättömiä ja hyvin takaisinlähetystä varten pakattuja. Jos palautettua tuotetta on vastoin ostajan laissa säädettyä huolenpitovelvollisuutta käytetty, on yrityksellä oikeus periä arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan saakka palautuskuluineen. Asiakkaan tilauksesta ja toiveiden mukaisesti muokatuilla tuotteilla ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta.

Jos kauppa perutaan, tavara on palautettava viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä alla mainittuun Palautusosoitteeseemme. Palauttajan on tarvittaessa näytettävä toteen, että tavara on palautettu määräajassa, esimerkiksi palautuskuitilla.

Palautusmaksu on 6 euroa, ja se pidätetään palautussummasta. Mikäli olet saanut tuotteet toimituskuluitta alkuperäisessä tilauksessa ja palautuksen jälkeen et olisi ollut oikeutettu ilmaiseen toimitukseen, palautussummasta vähennetään alkuperäinen postikulu ja 6 euron palautusmaksu.

Palauttaessasi toimitetun tilauksen, liitä siihen mukaan nimesi ja yhteystietosi sekä tilinumerosi rahojen palautusta varten.

Palautamme vastaavasti tilauksesta maksamasi rahat viivytyksettä kuluttajasuojalain mukaisesti.

Palautusosoitteemme:

Unavaate
Jyskäntie 1
37470 Vesilahti

P. 044 596 4656

Postin sopimustunnus 658248

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme palautumisesta aiheutuneet toimituskustannukset (6€). Uudelleen lähettämisestä veloitamme uuden toimituskulun.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa lisäämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö. Käsittelemme kaikki asiakastiedot luottamuksellisesti. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Onnistuneen tilauksen jälkeen lähetämme sinulle sähköpostiin tilausvahvistuksen. 

Maksaminen ja maksutavat

Unavaatteen verkkokaupassa maksunvälityspalveluna toimii luotettava ja kotimainen Paytrail

Paytrail-maksunvälityspalvelu välittää maksusi kauppiaalle. Tämän vuoksi tiliotteellasi tai luottokorttilaskullasi voi näkyä maksun saajana Paytrail. Paytraililta löytyy monipuolinen valikoima maksuvaihtoehtoja:

  • kotimaiset pankkipainikkeet
    • Suositut pankkipainikkeet ohjaavat suorittamaan maksun omaan verkkopankkiin
  • korttimaksutavat
    • Visa debit ja credit, MasterCard, Ameican Express
  • näppärät mobiililompakot
    • Mobilepay, Pivo, Siirto
  • joustavat Lasku- ja osamaksupalvelut: 
    • Collector ja Jousto

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme (info@unavaate.fi). Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

  • sähköpostitse info@unavaate.fi 
  • puhelimitse 044 596 4656 (arkisin klo 8-16) / Anu, Unavaate

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.

Unavaate, y-tunnus 2466283-4, osoite Jyskäntie 1, 37470 Vesilahti.

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.