Mistä tiedän, mitä tuleva vauvani tarvitsee? Odotusaikana on ihana valmistautua tulevan vauvan syntymään mm. ostamalla tarpeellisia tavaroita vauvalle.
Odotusaikan äiti miettii tulevan vauvan tarpeita: mitä kaikkea hänelle olisi hyvä ostaa? Isoimpina hankintoina vaunut, turvakaukalo, sänky, jne.. Pienempinä hankintoina vaatteita, harsoja, vaippoja, hoitoalusta, joku peitto.. Listaa voisi jatkaa ja se voisi olla tarkempi: mitä vaatteita, minkä verran ja minkä kokoisia?
Vauvat ovat erilaisia ja äidit ovat erilaisia: joten varmasti tarpeetkin ovat erilaisia. Kokeilemalla ja kokemuksen myötä tietää jo paljon enemmän. Olen useamman vauva-ajan jälkeen huomannut, että tarpeet ovat muuttuneet eri vauvojen kanssa. Esimerkiksi meni vuosia, ennen kuin ymmärsin kuolalappujen tärkeyden. Aiemmat vauvat eivät olleet koskaan kuolanneet ja pidin kuolalappuja turhina. Kunnes sain vauvan, joka kuolasi lähes puolivuotta! Kuolalappu pelasti monet vaatteiden vaihtokerrat.
Olen odotusaikana tykännyt valmistautua tulevan vauvan syntymään ostamalla jotain vauvaa ajatellen. Olen ostanut mieluisia vaatteita ja muita tuotteita, samalla mielessäni pukenut vauvaa niihin. Se on ollut tärkeää valmistautumista tulevaan vauva-aikaan. Olen kuitenkin huomannut, että monia asioita voi ostaa sitten (ainakin lisää) kun vauva on jo syntynyt. Hyvin vähälläkin pääsee alkuun.
Esikoiseni oli iso vauva ja hänelle pienimmät vaatteet olivatkin pieniä jo samantien. Ystävälläni on vastakkainen kokemus: vauva olikin niin pieni, että vauva hukkui ostettuihin vaatteisiin. Hänellä ei ollut alussa ollenkaan sopivia vaatteita... Tilanteet voivat olla niin erilaisia!
Ennen vauvan syntymää pienet vaatteet tuntuvat mahdottoman pieniltä. "Ei kukaan voi olla näin pieni!" ajatus valtaa mielen. Hyvä on ostaa edes muutamat 50cm vaatteet vauvalle, useimmiten vauvat ovat oikeasti niin pieniä syntyessään.
Kyselin instagramissa kokemuksia tuotteista, jotka ovat olleet tärkeitä ja suositeltavia muillekin äideille. Lisäksi kysyin tuotteita, jotka ovat olleet turhia! Teen tähän listauksen osasta vastauksista, voit niistä poimia itselle.
Mitkä ovat olleet tärkeitä ja haluan suositella ystävälleni:
Ja tässä muutamia, joita seuraajat eivät suosittelisi ja pyytäisivät ystävää miettimään kaksi kertaa ennen hankkimista:
Kuten vastauksista näkyy, sama tuote voi olla toiselle tärkeä ja toiselle täysin turha. Kokeilemalla tietää omat ja vauvan tarpeet. Nostan tähän muutamia Unavaatteen tuotteita, jotka olen useamman vauvan jälkeen kokenut hyviksi ja sen myötä ne ovat tulleet valikoimaan.
Omien vauvojen myötä luottovaatteina ovat olleet bodyt ja Onni-housut. Lisäksi tyttövauvalle mekkobodyt ja sukkahousut. Onni-housut ovat lahkeista kapeat, joten vauvan suloiset ja kapeat jalat pääsevät esiin; housuissa ei ole kuminauhaa vyötäröllä, joten ne ei purista ollenkaan. Olen saanut palautetta kestovaippojen käyttäjiltä, että näihin housuihin mahtuu hyvin myös kestovaippa.
Ensimmäisen tyttövauvan aikaan ihastuin mekkobodeihin täysin! Niin ihana saada tytölle mekko, jossa ei helmat nouse kainaloihin ja on muutenkin mukava käyttää. Mekkobodyn ihastumisen myötä halusin poikavauvalle vastaavaa ja sen myötä syntyi Paitabody.
Usein olen kuullut, että harsoja pitää olla todella paljon! Näin olen kokenut myös itse vauvojen kanssa. Olen käyttänyt harsoa vauvan päänalusena sängyllä, imettäessä suojana, ettei maitoa valu vauvan vaatteisiin sekä suojana röyhtäyttäessä vauvaa. Lisäksi harso on ollut unikaverina, isommalla vauvalla ruokalapun korvikkeena reissussa.. ja tietysti myös nopeasti saatavilla oleva pyyhe puklujen pyyhkimiseen. Ja mitä kaikkea, kesällä peittona - ilman harsoa en lähde vauvan kanssa mihinkään!
Unavaatteelle harsot tulivat oman vauvan syntymän myötä vuonna 2019. Ensin tein niitä vain omaan käyttöön, mutta pian huomasin eläväni harsojen keskellä! Harsojen jälkeen teiltä asiakkailta tuli toiveita isommasta harsopeitosta ja sen myötä syntyi Syli-harsoviltti. Syliin on ihana kääriä vauva, antaa vauvalle suojaa ja turvaa! Syli-harsoviltti on erityisesti kesäaikaan ihanan kevyt peitto vauvalle ja kapalointiin Syli sopii ympäri vuoden.
Kuten alussa sanoin, että ennen vauvan syntymää voi olla hankala miettiä vauvan tarpeita. Mitä kaikkea olisi hyvä ostaa! Olenkin suunnittelussa halunnut ottaa mukaan tuotteiden monikäyttöisyyteen. Vauvavuosi menee todella nopeasti, joten on mukava, kun tuotteet saavat käyttöikää muissa tarkoituksissa. Hattara-vohveli käy aluksi vauvalle peittona, makuualustajana jne. Tämän jälkeen Hattara-vohveli toimittaa virkaansa pinnasängyn päiväpeittona. Kun pinnasänky siirtyy pois, Hattara-vohveli jatkaa virkaansa pyyhkeenä. On ekologista, kun saamme tavaroillemme mahdollisimman pitkän käyttöiän!
Nämä toimitusehdot ovat voimassa 15.4.2020 alkaen. Päivitetty 8.2.2022.
Verkkokauppa
Unavaate
+358445964656 (8-16)
Jyskäntie 1
37470 Vesilahti
info@unavaate.fi
2466283-4
Verkkokaupan tuotteita myy Unavaate, 2466283-4. Tuotteita myydään täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja -hintojen muutoksiin sekä virheelliseen varastosaldoon
Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostiisi lähetetään tilausvahvistus.
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
https://www.paytrail.com/kuluttaja/maksupalveluehdot
Lasku vaihtoehdon tarjoaa KLARNA. Saat 30 päivää korotonta maksuaikaa. Lue tarkemmat ehdot: https://www.klarna.com/fi/
“Jotta voimme tarjota sinulle Klarnan maksutapoja, saatamme kaupan ostotapahtuman yhteydessä välittää henkilötietojasi yhteys- ja tilaustietojen muodossa Klarnalle, jotta Klarna voi arvioida, oletko oikeutettu heidän maksutapoihinsa ja räätälöidä nämä maksutavat sinulle. Siirrettyjä henkilötietojasi käsitellään Klarnan oman tietosuojailmoituksen mukaisesti.”
Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkista aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus, mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa. Asiakaspalveluumme saat yhteyden puhelimitse tai sähköpostilla:
+358 44 596 4656 (8-16)
info@unavaate.fi
Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Toimitamme tilaukset paketteina, asiakas saa toimituksen seurantakoodin toimitusvahvistuksen yhteydessä. Toimituskulut kotimaan tilauksiin:
Toimitamme tilaukset mahdollisimman nopeasti asiakkaille, jokaiselle tuotesivulla lukee arvioitu tilauksen lähetyspäivä. Käsittelemme tilauksen samana tai seuraavana arkipäivänä tilauksen saapumisesta. Postituspäivät ovat ma, ti, ke, pe jolloin paketit lähtevät Postin kuljetukseen toimipaikaltamme. Matkahuollon paketit lähetämme 1-2 kertaa viikossa. Mikäli tuotteita ei voi toimittaa siitä johtuen, että tuotteita ei ole varastossa, tai jos toimitus myöhästyy muista syistä, saa asiakas siitä tiedon sähköpostitse.
Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista
Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen 14 vuorokauden kuluessa ja tutustumaan tuotteen pesu- ja hoito-ohjeisiin ennen käyttöönottoa.
Peruuttamisoikeus
Suomen kuluttajansuojalain mukaisesti kuluttaja-asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.
Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.
Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.
Kuinka palautan tai vaihdan tuotteen?
Mikäli haluat peruuttaa tilauksen, palauttaa kokonaan tai osan tilauksesta, palautus maksaa 6 euroa. Palautusmaksun vähennämme palautussummasta. Mikäli alun perin olet saanut ilmaiset toimituskulut ja palautuksen jälkeen et ole oikeutettu ilmaiseen toimituskuluun, maksat toimituskulut sekä 6 euron palautusmaksun.
Halutessasi voit vaihtaa tuotteen, vaihto maksaa 6 euroa. Vaatteissa on yksi ilmainen vaihto-oikeus, voit myös vaihtaa toiseen tuotteeseen.
Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.
Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.
Säilytä kuitti palautuslähetyksestä, kunnes olet saanut hyvityksen tai kuittauksen, että palautus/vaihto on loppuunkäsitelty. Jos palautuslähetys katoaa kuljetuksen aikana, Unavaate ei ole velvollinen hyvittämään tuotteita, jotka eivät ole saapuneet palautuksena takaisin yritykselle, jos asiakas ei pysty todistamaan, että on lähettänyt tuotteet takaisin. Kuitti palautuslähetyksestä toimii todisteena palautuksesta, jos paketti katoaa.
Pakkaa palautettavat / vaihdettavat tuotteet huolellisesti. Liitä lähetykseen omat yhteystietosi sekä tilausnumerosi.
PALAUTUS POSTIIN
Pakkaa tuote/tuotteet ja kirjoita alla olevat tiedot pakettiin. Vie Postin toimipisteeseen. Palautus on tässä vaiheessa teille maksuton. Huolehdi, että palautus tehdään pakettina (ei kirjeenä), jotta saat seurantakoodin paketille. Säilytä palautuskuitti.
Asiakaspalautus
Unavaate
Jyskäntie 1
37470 Vesilahti
044 596 4656
Postin sopimusnumero
658248
PALAUTUS PAKETTIAUTOMAATTIIN
Mene sivulle posti.fi/palautapaketti. Syötä pakettisi lähetystunnus sivulla olevaan kenttään ohjeiden mukaisesti. Paina ”Hae” ja saat palautusohjeet.
PALAUTUS VESILAHDELLA
Tuotteen voi vaihtaa veloituksetta toiseen tuotteeseen Vesilahden toimipisteellämme.
Rahojen palautus
Kun saamme palautetun tuotteen, laitamme rahapalautuksen/vaihdon liikkeelle. Kiireellisissä vaihdoissa ota yhteys asiakaspalveluun. Maksunpalautus tehdään aina tilauksessa käytetylle maksutavalle (ei esimerkiksi tilisiirtona).
Luottokortilla maksetut tilaukset palautuvat luottokortin tilille automaattisesti. Verkkopankissa/laskulla tehtyjen tilausten palautus tapahtuu maksuvälittäjä Paytrailin kautta.
Lisäselvennös vaihtoprosessista:
Mikäli haluat vaihtaa ostamasi tuotteen toiseen, laita siitä viestiä asiakaspalveluumme info@unavaate.fi.
Veloitamme vaihdosta 6 euroa. Vaatteisiin sisältyy yksi ilmainen vaihto. Poisto- ja aletuotteissa maksullinen vaihto ja palautus.
Voit palauttaa käyttämättömän tuotteen toimipisteellemme ja lähetämme haluamasi tuotteen teille. Kirjoita alla olevat tiedot palautukseen ja lisää myös omat tietosi pakettiin. Veloitamme vaihtomaksun ennen kuin lähetämme vaihdettavan tuotteen teille.
Asiakaspalautus
Unavaate
Jyskäntie 1
37470 Vesilahti
044 596 4656
Postin sopimusnumero
658248
Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimitus- ja palautuskustannukset (4,90-8,90e + 6e).
Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle
Henkilökuntamme auttaa sinua mielellään tilaukseesi liittyvissä kysymyksissä. Otathan yhteyttä joko sähköpostitse tai puhelimitse:
info(at)unavaate.fi
p. +358 44 596 4656