Vauva nukkuu - jos nukkuu

Miten teidän vauva/pikkulapsiperheessä nukutaan? Miten ajattelit ennen vauvan syntymää, että teillä nukutaan? Ja miten sitten meni, noin niin kuin oikeassa elämässä?

Eräs tuttavani laittoi aina vauvaansa päiväunille nukuttaessaan puhelimet äänettömälle ja oveen lapun, että ovikellon soittaminen on kiellettyä. Vauvalle taattiin täysin häiriötön uniympäristö. Ehkä äiti otti itsekin nokoset samalla, toivotttavasti. En tiedä. Ihmettelin tuolloin vielä lapsettomana mielessäni tätä tapaa ja ajattelin, että minä en ainakaan totuta omia vauvojani täysin äänettömään nukkumisympäristöön.

En totuttanutkaan (voiko vauvaa edes totuttaa?). Päinvastoin, jälkimmäisistä lapsukaisista yksi oli sellainen nukkuja, että hiljaisessa makuuhuoneessa, omassa rauhassaan, hän ei nukkunut hetkistä pidempään, mutta kun toin pikkurääpäleen olohuoneeseen, sisarusten metelin ja melskeen keskelle, hän nukkua tuhisi mitä tyytyväisimpänä. Liekö tottunut jo mahassa ollessaan ympäristön ääniin ja elämään. Hänelle turvallinen ympäristö ei ollut äänetön. Turvaa toivat tutut äänet, vaikka ne välillä olivat äkillisiä ja meluisiakin. Siinä oli hyvä levätä.

Tätä nykyä ymmärrän kyllä tuota alussa mainitsemaani tuttavaanikin. Vauvan uni on vähän sellainen juttu, että sen eteen on kyllä valmis tekemään mitä vain. Vaikka vetämään töpselit irti kodinkoneista, jos vauvan nukkuminen sen vaatii. Vauvan nukkuminen korreloi suoraan vanhempien nukkumisen ja siten koko perheen jaksamisen ja hyvinvoinnin kanssa.

Vauvan nukkuminen tai nukkumattomuus ovat niitä ikuisuuskysymyksiä, joiden kanssa lukemattomat vanhemmat pelaavat päivittäin. Tai öittäin. Muistelen sitäkin vauvaperhettä, joka nukutti ilta toisensa jälkeen naperoaan ajeluttaen tätä pitkin pimeitä Pirkanmaan maakuntia. Arvon tulokas kun suostui nukahtamaan ainoastaan auton hurinaan ja liikkeeseen. Tai sitä nukutettavaa, jonka turvaistuin oli sidottu keinuksi rekkitankoon. Pikkuinen vyötettiin turvakaukaloon ja sitten yökaudet heijattiin siinä edestakaisin.

Tämäkin on kätevä, hyväksi koettu konsti unettomiin öihin: sido naru tai sellainen venyvä mustekala vaunujen aisaan. Istu keinutuolissa ja anna jaloilla vaunuille vauhtia. Keinun heilahtassa takaisin naru vetää vaunut takaisin luoksesi. Toista, toista, toista, toista… Jos ei vauvaa ala nukuttaa, niin sinua itseäsi ainakin.

Eräs perheenisä kehitti itkuisen vauvan nukuttamiseen pyllynläpytyslaitteen vanhan sähkövatkaimen moottoria hyödyntäen. Älä kysy lisätietoja; en tiedä mekanismista enempää, m​​utta tarina kertoo, että toimi.

Viime aikoina pinnalla on ollut niin kutsutut kohinalelut. Kohinalelu reagoi vauvan liikehdintään ja itkuun sekä alkaa tuottaa “valkoista kohinaa” silloin, kun vauva meinaa herätä kesken unien. Valkoinen kohina eli white noise jäljittelee vauvalle tuttuja kohdun ääniä. Valkoinen kohina voi rauhoittaa vauvaa, mutta vauva voi myös ehdollistua kohinalle niin, että nukahtaminen ilman kohinan kuulemista ei enää onnistukaan.

Omien vauvojeni aikoina kohinaleluja ei ole ollut, tai en ainakaan ollut niistä kuullutkaan. Ihan itse olen saanut nukutuskohinaa tuottaa. “S s ss ss ssss…”, olen itsekin eräät kerrat hyssytellyt, rytmiä ja hyssytyksen voimaa vaihdellen.

Vauvan kanssa perhepedissä nukkuminen onkin luku itsessään. Vastasyntynyt on niin hellyyttävä ja läheisyydentarve suurta niin äidillä kuin vauvallakin, että pikkuvauva tulee helposti otettua viereen nukkumaan. Siihen hän sitten jääkin. Kun vauva tulee taaperoikään, samassa vuoteessa nukkuminen ei olekaan enää pelkkää lystiä. Mutta taaperovaiheessa naperon siirtäminen omaan vuoteeseensa… Ehei, älkääpäs kuvitelkokaan!

Ohessa muutama tilannekuva siitä, miltä vauvan (ja vanhempien) nukkuminen voi parhaimmillaan (vai pahimmillaan) näyttää.


Vieraskynä, Kaisa

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 15.4.2020 alkaen. Päivitetty 8.2.2022.

Verkkokauppa

Unavaate Oy
Jyskäntie 1
37470 Vesilahti

+358445964656 (8-16)
info@unavaate.fi
3277672-7


Verkkokaupan tuotteita myy Unavaate, 3277672-7. Tuotteita myydään täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen, toimituskulujen ja -hintojen muutoksiin sekä virheelliseen varastosaldoon

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostiisi lähetetään tilausvahvistus.

Maksaminen ja maksutavat

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
https://www.paytrail.com/kuluttaja/maksupalveluehdot

Lasku vaihtoehdon tarjoaa KLARNA. Saat 30 päivää korotonta maksuaikaa. Lue tarkemmat ehdot: https://www.klarna.com/fi/

Jotta voimme tarjota sinulle Klarnan maksutapoja, saatamme kaupan ostotapahtuman yhteydessä välittää henkilötietojasi yhteys- ja tilaustietojen muodossa Klarnalle, jotta Klarna voi arvioida, oletko oikeutettu heidän maksutapoihinsa ja räätälöidä nämä maksutavat sinulle. Siirrettyjä henkilötietojasi käsitellään Klarnan oman tietosuojailmoituksen mukaisesti.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkista aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus, mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa. Asiakaspalveluumme saat yhteyden puhelimitse tai sähköpostilla: 

+358 44 596 4656 (8-16) 
info@unavaate.fi 

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Toimitamme tilaukset paketteina, asiakas saa toimituksen seurantakoodin toimitusvahvistuksen yhteydessä. Toimituskulut kotimaan tilauksiin:

  • Kaikkiin yli 75€ kuuluu maksuton toimitus (postin pakettitoimitus, Suomessa)
  • Pienempien tilausten toimituskulu on 4,90€ (Posti), 8,90€ (Matkahuolto)
  • Kotipaketti 8,90 (Posti), ilmainen kotipaketti yli 130€ tilauksiin.
  • Nouto Vesilahden toimipisteeltä ilman toimituskuluja. Kun tilaus on valmis, noudosta sovittava erikseen puhelimitse tai sähköpostilla.

Toimitusaika

Toimitamme tilaukset mahdollisimman nopeasti asiakkaille, jokaiselle tuotesivulla lukee arvioitu tilauksen lähetyspäivä. Käsittelemme tilauksen samana tai seuraavana arkipäivänä tilauksen saapumisesta. Postituspäivät ovat ma, ti, ke, pe jolloin paketit lähtevät Postin kuljetukseen toimipaikaltamme. Matkahuollon paketit lähetämme 1-2 kertaa viikossa. Mikäli tuotteita ei voi toimittaa siitä johtuen, että tuotteita ei ole varastossa, tai jos toimitus myöhästyy muista syistä, saa asiakas siitä tiedon sähköpostitse.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista

Asiakas on velvollinen tarkastamaan lähetyksen 14 vuorokauden kuluessa ja tutustumaan tuotteen pesu- ja hoito-ohjeisiin ennen käyttöönottoa.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Suomen kuluttajansuojalain mukaisesti kuluttaja-asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Kuinka palautan tai vaihdan tuotteen?

Mikäli haluat peruuttaa tilauksen, palauttaa kokonaan tai osan tilauksesta, palautus maksaa 6 euroa. Palautusmaksun vähennämme palautussummasta. Mikäli alun perin olet saanut ilmaiset toimituskulut ja palautuksen jälkeen et ole oikeutettu ilmaiseen toimituskuluun, maksat toimituskulut sekä 6 euron palautusmaksun.
Halutessasi voit vaihtaa tuotteen, vaihto maksaa 6 euroa. Vaatteissa (pl. sukat ja sukkahousut) on yksi ilmainen vaihto-oikeus, voit myös vaihtaa toiseen tuotteeseen.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Säilytä kuitti palautuslähetyksestä, kunnes olet saanut hyvityksen tai kuittauksen, että palautus/vaihto on loppuunkäsitelty. Jos palautuslähetys katoaa kuljetuksen aikana, Unavaate ei ole velvollinen hyvittämään tuotteita, jotka eivät ole saapuneet palautuksena takaisin yritykselle, jos asiakas ei pysty todistamaan, että on lähettänyt tuotteet takaisin. Kuitti palautuslähetyksestä toimii todisteena palautuksesta, jos paketti katoaa.

Pakkaa palautettavat / vaihdettavat tuotteet huolellisesti. Liitä lähetykseen omat yhteystietosi sekä tilausnumerosi.


PALAUTUS POSTIIN

Pakkaa tuote/tuotteet ja kirjoita alla olevat tiedot pakettiin. Vie Postin toimipisteeseen. Palautus on tässä vaiheessa teille maksuton. Huolehdi, että palautus tehdään pakettina (ei kirjeenä), jotta saat seurantakoodin paketille. Säilytä palautuskuitti.

Asiakaspalautus
Unavaate
Jyskäntie 1
37470 Vesilahti
044 596 4656

Postin sopimusnumero
658248

PALAUTUS PAKETTIAUTOMAATTIIN

Mene sivulle posti.fi/palautapaketti. Syötä pakettisi lähetystunnus sivulla olevaan kenttään ohjeiden mukaisesti. Paina ”Hae” ja saat palautusohjeet.

PALAUTUS VESILAHDELLA

Tuotteen voi vaihtaa veloituksetta toiseen tuotteeseen Vesilahden toimipisteellämme.

Rahojen palautus

Kun saamme palautetun tuotteen, laitamme rahapalautuksen/vaihdon liikkeelle. Kiireellisissä vaihdoissa ota yhteys asiakaspalveluun. Maksunpalautus tehdään aina tilauksessa käytetylle maksutavalle (ei esimerkiksi tilisiirtona).

Luottokortilla maksetut tilaukset palautuvat luottokortin tilille automaattisesti. Verkkopankissa/laskulla tehtyjen tilausten palautus tapahtuu maksuvälittäjä Paytrailin kautta.

Vaihto

Lisäselvennös vaihtoprosessista:

Mikäli haluat vaihtaa ostamasi tuotteen toiseen, laita siitä viestiä asiakaspalveluumme info@unavaate.fi. 

Veloitamme vaihdosta 6 euroa. Vaatteisiin sisältyy yksi ilmainen vaihto (pl. sukat ja sukkahousut).  Poisto- ja aletuotteissa maksullinen vaihto ja palautus.

Voit palauttaa käyttämättömän tuotteen toimipisteellemme ja lähetämme haluamasi tuotteen teille. Kirjoita alla olevat tiedot palautukseen ja lisää myös omat tietosi pakettiin. Veloitamme vaihtomaksun ennen kuin lähetämme vaihdettavan tuotteen teille.

Asiakaspalautus
Unavaate
Jyskäntie 1
37470 Vesilahti
044 596 4656

Postin sopimusnumero
658248

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimitus- ja palautuskustannukset (4,90-8,90e + 6e).

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle

Asiakaspalvelu

Henkilökuntamme auttaa sinua mielellään tilaukseesi liittyvissä kysymyksissä. Otathan yhteyttä joko sähköpostitse tai puhelimitse:

info(at)unavaate.fi 
p. +358 44 596 4656